Borba za bezbedne pružne prelaze...
povremeno do nas putem medija dolaze crne vesti da je na nekom od 2000 putnih prelaza preko pruge došlo do saobraćajne nesreće i da godišnje na tim mestima strada oko 20 ljudi.
Bilo da je uzrok tome nepažnja vozača, pešaka ili mašinovođe, tome se mora stati na put i sačuvati svaki život na tim mestima.
Trenutno je na teritoriji Srbije tek oko 25% prelaza obezbeđeno zaštitnim rampama što je katastrofalno malo.
Cena izgradnje zaštitnih rampi se razlikuje u zavisnosti od strukture prelaza i uglavnom se do sada kretala od 70.000-200.000 evra.
Kao i mnogi drugi poslovi sa državnim preduzećima tako i ovaj verovatno prati velika doza javašluka, nezainteresovanosti i nameštenih tendera.
Nekoliko puta sam poslao predlog za rešenje problema na bitne adrese železnica sa konkretnim predlogom i cenama ali nikada nisam dobio odgovor te sada ovim putem prenosim kraću verziju tog predloga kako bi je, nadam se, neko čuo i primenio.
Zahvaljujući domaćoj pameti i opremi koja se proizvodi kod nas i naravno savremenim tehnologijamam domaće firme su u mogućnosti da ponude kompletan sistem koji bi činile zaštitne rampe, svetlosna signalizacija, osvetljenje prilaza i putnog prelaza preko pruge, video nadzora, ranog javljanja dolaska voza, Infra crvenih kamera kao detektora kretanja ljudi i vozila, vandalskom lomljenju rampe i javljanja mašinovođi svih tih informacija o problemu na prelazu i direktni video link sa situacijom prelaza na koji nailazi voz.
Sve ovo može i treba biti umreženo u regionalne kontrolne centre i centralni bezbedonosni sistem. Sistem na terenu se napaja strujom iz redovne mreže sa podrškom u slučaju nestanka struje ili se na mestima gde nema mogućnosti da se obezbedi priključak struje, napajanje obezbeđuje putem solarnih panela.
Sve navedeno košta višestruko manje od najmanje navedene cene za pružni prelaz odnosno cena u skladu sa vrstom prelaza ne bi smela da predje u najkomplikovanijim slučajevima 40.000 evra a za male prelaze bi bila maksimum 20.000evra.
Siguran sam da bi po dosadašnjoj ceni sistema moglo da se umesto jednog prelaza potpuno obezbedi desetak prelaza što bi podiglo bezbednost saobraćaja na znatno viši nivo i podiglo brzinu kretanja vozova i njihovu tačnost.
Kao prelazno rešenje bilo bi veoma korisno postaviti svetlosnu signalizaciju na sve prelaze dok im se ne obezbedi potpuna oprema. Ovo bi koštalo maksimalno 500-1000eur po prelazu a kasnije bi se ta oprema priključila potpunom opremanju prelaza.
Najlepše molim nadležne da na neki period zaborave na inertnost sistema i na provizije i dozvole ljudima da žive bezbedan život.
Lepo čini da ti se lepim vrati!
Peđa Šuput
Mojpredlog.rs |